Sieci handlowe zainteresowane mlekiem z gospodarstw o wysokim dobrostanie krów

Artur Puławski
Kategoria: Aktualności
Sieci handlowe zainteresowane mlekiem z gospodarstw o wysokim dobrostanie krów
Aktualności
Data publikacji 21.01.2022r.

Coraz większa grupa niemieckich sieci handlowych wymaga od dostawców określenia poziomu dobrostanu zwierząt. Dotyczy to również mleka i produktów z niego wytworzonych. Sieć handlowa ALDI ogłosiła, że do roku 2030 będzie sprzedawać produkty mleczarskie wytworzone z surowca pochodzącego z gospodarstw, gdzie zwierzęta hodowane są w podwyższonych warunkach dobrostanu.

Coraz popularniejsze znakowanie poziomem dobrostanu

Deklaracja ALDI to następstwo posunięć innych sieci handlowych. Podobne zamiary ogłosiła już EDEKA, będąca właścicielem sieci sklepów Netto. Jeszcze pod koniec ubiegłego roku podobne deklaracje ogłosiły również REWE i LIDL.

Większość niemieckich detalistów już na części produktów stosuje system HALTUNGSFORM. Jest to czterostopniowa skala, gdzie ocena 4 oznacza najwyższy poziom dobrostanu w gospodarstwie rolnym. Aby go osiągnąć należy spełnić serię warunków dotyczących bytowania zwierząt w gospodarstwie rolnym. Wśród nich znajdują się między innymi stosowanie paszy niemodyfikowanej genetycznie, która w co najmniej 60% powinna być wytworzona w gospodarstwie producenta rolnego. Wymogiem jest również wypasanie zwierząt przez nie mniej niż 6 godzin dziennie przez minimum 160 dni w roku.

Większość sieci handlowych bierze pod uwagę dobrostan krów

Większość niemieckich sieci detalicznych już jest partnerami Haltungsform. W programie obecnie biorą udział:

  • Aldi,
  • Bunting,
  • Edeka,
  • Kaufland,
  • Lidl,
  • Netto,
  • Penny
  • i Rewe.

W Lidlu co czwarte mleko pochodzi z gospodarstw o wysokim poziomie dobrostanu krów

Każdy z nich deklaruje również zwiększenie w ofercie udziału mleka otrzymującego oceny dobrostanu na poziomie 3 i 4. Wymieniony Lidl już dziś sprzedaje 25% mleka pochodzącego z hodowli ocenianych na poziomie 3 lub 4. Do końca roku 2023 ma zamiar zwiększyć ten udział do 40%.

Z kolei szefostwo sieci EDEKA deklaruje całkowite wykluczenie ze sprzedaży nabiału o najniższym poziomie dobrostanu w ciągu roku 2022. Jak na razie w polskich sklepach nie widać tak odważnych ruchów względem producentów mleka. Niemniej można się ich spodziewać już w najbliższym czasie.

Artur Puławski
Fot. Pixabay

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody